Reparatie van Historische Mechelse Kleibeelden uit 1910
Het betreft schade aan twee roodgebakken Mechelse kleibeelden. Deze beelden, vermoedelijk daterend uit rond 1910, vertonen kenmerken van de Amsterdamse School en expressionisme. Er is een signatuur met de letter H gevonden, maar ondanks uitgebreid speurwerk hebben we nog geen verdere informatie kunnen vinden.
De opdrachtgevers dachten aanvankelijk dat het gevelbeelden waren, maar dit betwijfelde wij vanwege de afwezigheid van een platte achterkant. De achterkant van de beelden is juist zeer gedetailleerd, met onder andere de stiksels van het werkschort en de gelaatsuitdrukkingen. Ons advies is om de beelden binnen te plaatsen om ze te beschermen tegen weersinvloeden zoals vocht en vorst. Tegelijkertijd is het belangrijk om ze schoon te maken, waarbij mos, groene aanslag en deels de zwarte vlekjes moeten worden verwijderd. Vooral de witte waas, die lijkt te wijzen op zuren van binnenuit, moet grondig worden behandeld. Hierbij moet echter de authenticiteit behouden blijven, zodat de tand des tijds zichtbaar blijft. Het doel is geen "oranje/brandschone" beelden, maar beelden die hun verhaal blijven vertellen over hun tijd buiten.
Bij het onderzoek naar de reparatie beeld blijkt dat de glasblazer 80 cm hoog is en de voet 30 x 40 cm meet. De onderkant van de voet is gevuld en massief. Het pijpje is in zes delen gebroken en was al eerder gelijmd; sommige delen zitten nog vast, terwijl andere al losgelaten zijn. Er is een scherf van de knieschijf en deze verkleuring duidt erop dat dit scherfje binnen is gebleven, wat suggereert dat het beeld buiten heeft gestaan en vol vocht en mos heeft gezeten. Zijn hand is gebroken en er ontbreekt een aanzienlijke scherf van de sokkel en voet, die bijgemaakt kan worden. De overige gaatjes en oneffenheden zijn charmant en maken deel uit van de reparatie beeld.
Bij nader onderzoek naar de reparatie beeld blijkt dat de pottenbakker 80 cm hoog is en de voet 25 x 30 cm meet. De voet is tot de hoogte van het beeld hol. Het beeld heeft een kleine chip onderaan en is in twee delen gebroken, wat eerder is gelijmd. Mijn aanpak zou zijn om de barst opnieuw te verstevigen van binnenuit en de barst van buitenaf te behandelen door middel van capillaire werking, waarbij de op kleur gemaakte lijm in de barst vloeit.
De opdrachtgevers hebben veel achtergrondinformatie gedeeld over de panden van Pollmann en de vermoedelijke afkomst van de te repareren beelden. Na het bezoek aan het atelier hebben wij ook verder speurwerk verricht. Samen met de opdrachtgever hebben we achtergrondinformatie verzameld over de reparatie aan het beeld. Zowel de herkomst als de achtergrondinformatie en het mogelijke behandelplan zijn in samenwerking een mooi proces bij de reparatie van het beeld.
Heeft u ook een beeld reparatie nodig? Of het nu gaat om een conservatie, restauratie of Kintsugi, ons atelier staat klaar om uw vaas weer in ere te herstellen. Neem gerust contact met ons op en ontdek wat wij voor u kunnen betekenen. Uw dierbare stukken van aardewerk, steengoed, porselein en gips zijn bij ons in goede handen, en wij zorgen ervoor dat ze hun oorspronkelijke schoonheid weer terugkrijgen.
OBJECT STUK?
Heeft u een object wat is beschadigd en voor u van waarde is, dan is de kans groot dat ik het voor u kan herstellen. Ik heb speciaal hiervoor een formulier op deze website die u kunt invullen zodat de schade kan bekijken.