Masker van Metten Teunis Koornstra
Tevens illustreerde hij boeken en ontwierp hij boekomslagen en theaterdecors.
Metten Teunis Koornstra was een Nederlands graficus en kunstschilder van verstilde landschappen en figuren. Tevens illustreerde hij boeken en ontwierp hij boekomslagen en theaterdecors.
Hij is geboren op 13 Augustus 1912 te Rotterdam en overleden op 27 September 1978 te Amsterdam. Op deze foto van het boekenbal in 1963 met Remco Campert zien we op de achtergrond een zwart wit foto van een door hem
vervaardigd en ontworpen masker. Deze foto en informatie ontving ik van de opdrachtgever die al jaren geleden bewonderenswaardig naar het masker had gekeken die aan de muur hing bij zijn creatieve en
artistieke ouders in het grachtenpand in Amsterdam. Omdat het masker was vervaardigd van gips om een soort van betengel, gaas van touw, was de tand des tijds er mee aan de haal gegaan en was het masker
volledig plat gezakt, op zijn neus na en op zolder bewaard op zijn originele houten achter plaat. Zo ontving ik de trotse eigenaar in mijn atelier, inmiddels was het masker op de hoogte van zijn ogen ook nog in twee delen gescheurd.
OBJECT STUK?
Heeft u een object wat is beschadigd en voor u van waarde is, dan is de kans groot dat ik het voor u kan herstellen. Ik heb speciaal hiervoor een formulier op deze website die u kunt invullen zodat de schade kan bekijken.
PRIJS AANVRAAGIk was meteen gegrepen door de serene uitstraling van het masker. Kon er niet van slapen en dacht het aanvankelijk door te sturen naar mijn repair shop collega die papier, perkament en boeken restaureert.
gelukkig kwam ik ineens op een idee en met een oplossing en stelde het behandelplan aan mijn opdrachtgever voor. We waren het er beide over eens, het masker moest behouden blijven. Eerst heb ik het masker op zijn gezicht gelegd en met PVA lijm her en der
gelijmd. Ook heb ik het verstevigd met katoenen gaas, gedrenkt in gips en zo kon ik stukje voor stukje de openstaande delen tegen elkaar duwen en modelleren en vastzette en ontstond er vanzelf het masker in reliëf. ik hield het wel in twee delen en toen ze alle twee
voldoende verstevigd waren het ik ze pas beide aan elkaar gezet. Een lange kant van het masker was mooi strak, de ander wat uitgeglibberd, ik heb me erbij neergelegd en koos ervoor wel de authentieke buitenkant origineel te houden. Nu het masker klaar is lijkt hij juist door die golvende zijkant nog te bewegen en leven. men wil er even aan voelen of t nu beweegt en los zit, of het juist een hard masker is.
pas daarna heb ik het masker omgedraaid en heb het voorzichtig met wattenstaafjes en alcohol en gedestilleerd water stukje voor stukje schoongemaakt. Waar nodig heb ik lacunes aangevuld in dezelfde huid als het masker. En alle verf, bijvoorbeeld geschilderd op een spiegeltje wat losgelaten was weer vastgezet en terug geplaatst. De aanvullingen zijn wel gepatineerd, maar ik heb er samen met de opdrachtgever in overleg voor gekozen niet totaal onzichtbaar te verdoezelen. men kan als restorator bijvoorbeeld de crackelee lijnen in het zwarte gedeelte doortrekken op het masker zodat je helemaal niet meer ziet dat het masker hersteld is. Dit zou te ver gaan, het masker is immers ruim 60 jaar oud.
Als laatste is de zwarte onder plaat weer opgefrist met zwart mat en zijn er op twee plaatsen houten steunen gemaakt, bij de bovenste is er ijzerdraad doorheen gespannen om het masker veilig aan de muur op te hangen.Oorspronkelijk was dit touw, maar dat vergaat op den duur en dan zou het masker in de toekomst weer vallen en beschadigen.
Op twee plaatsen en de bovenkant is het masker aan de achter plaat bevestigd met siliconen die nog iets blijft bewegen en niet volledig uithard, immers de achter plaat waar het masker op zit buigt iets.
Heb hier met zoveel mogelijk respect naar Metten Teunis, het masker, de eigenaar en mezelf aan gewerkt.
Ben zo blij dat de opdrachtgever het masker gekoesterd heeft en dat hij het er financieel voor over had om het te herstellen en dat ik de uitverkorene was om dit met liefde en aandacht te mogen uitvoeren. Hoop oprecht dat men nog generaties lang van het prachtige masker kan genieten.
Heeft u ook een dergelijk beschadigd masker of artistiek object, aarzel dan niet om contact met het atelier op te nemen.